Архів подій
Законодавче регулювання
Конференції
Моніторингові звіти
Звіти до ЄМЦННЗ
Стан виконання Плану заходів
Поточні моніторингові звіти
Звіти у сфері потреби та споживання лікарських засобів, що містять підконтрольні речовини, сильнодіючі препарати та отруйні речовини
Звіти у сфері зловживання підконтрольними речовинами, сильнодіючими препаратами та отруйними речовинами
Звіти у сфері надання медичної допомоги особам які мають психічні та поведінкові розлади у наслідок вживання психотропних речовин та CALL- center
Профілактика хвороб пов'язаних з психічними та поведінковими розладами у наслідок вживання психоактивних речовин
Діагностика хвороб пов'язаних з психічними та поведінковими розладами у наслідок вживання психоактивних речовин
Лікування хвороб пов'язаних з психічними та поведінковими розладами у наслідок вживання психоактивних речовин
Медична реабілітація осіб з психічними та поведінковими розладами у наслідок вживання психоактивних речовин
Соціальна реабілітація осіб з психічними та поведінковими розладами у наслідок вживання психоактивних речовин
Проведення оглядів з метою виявлення стану сп’яніння
Громадське обговорення законодавчих проектів
Онлайн опитування

ПАРТНЕРИ

601484
Сьогодні
За тиждень
За місяць
Загальна статистика
67
2062
2786
601484

Счетчик joomla
  • 6-9 червня 2016 року у м. Лісабон (Португалія) проходили що
  • Міжнародна конференція «Якість превентивних методів»
  • МОЗ вживає всіх необхідних заходів з реалізації держа
  • Національний звіт за 2017 рік щодо наркотичної ситуації
  • Підсумкова конференція Європейського моніторинговог
  • Відбулося чергове засідання Академії REITOX
  • Представники Центру взяли участь у обговоренні проект
  • Засідання Міжвідомчої робочої групи з питань законода
  • МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ З ПРОФІЛАКТИКИ ВЖИВАННЯ НАРКОТИ
  • Відбулося засідання I підгрупи Міжвідомчої робочої гр
Міжнародна конференція «Якість превентивних методів»  м. Варшава, Польща, 03.10.2016 – 07.10.2016 р.р

Міжнародна конференція «Якість превентивних методів» м. Варшава, Польща, 03.10.2016 – 07.10.2016 р.р

У період з 03 по 07 жовтня 2016 року директором Центру Румянцевою С.С. та заступником директора Цент...
МОЗ вживає всіх необхідних заходів з реалізації державної наркополітики та гармонізації нормативно-правової бази у цій сфері з європейською

МОЗ вживає всіх необхідних заходів з реалізації державної наркополітики та гармонізації нормативно-правової бази у цій сфері з європейською

В МОЗ України відбулося засідання під головуванням Першого заступника Міністра охорони здоров’...
Національний звіт за 2017 рік щодо наркотичної ситуації в Україні (за даними 2016 року).

Національний звіт за 2017 рік щодо наркотичної ситуації в Україні (за даними 2016 року).

ШАНОВНІ КОЛЕГИ! За результатом плідної співпраці усіх зацікавлених державних органів виконавчої вла...
Відбулося чергове засідання Академії REITOX

Відбулося чергове засідання Академії REITOX

22 листопада 2016 року у м. Лісабон(Португалія) відбулося засідання «П’ятий тиждень акад...

МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ З ПРОФІЛАКТИКИ ВЖИВАННЯ НАРКОТИКІВ

Державною установою «Український моніторинговий та медичний центр з наркотиків та алкоголю Мін...
Previous
Next

23116 листопада в МОЗ України відбулася консультативна нарада за участю співробітників Державної установи «Український моніторинговий та медичний центр за наркотиками та алкоголем МОЗ України», представників профільного міністерства, Міністерства внутрішніх справ України (далі — МВС України), пацієнтських організацій, лікарів та експертів, під час якої обговорено питання предметно-кількісного обліку лікарських засобів. Раніше питання предметно-кількісного обліку кодеїновмісних препаратів піднімалося на одному із засідань експертної групи з дерегуляції фармацевтичного ринку при МОЗ України (далі — експертна група) за участю народного депутата України, заступника голови Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва Олександри Кужель та фахівців МВС України. Представники силової структури наполягають на встановленні предметно-кількісного обліку кодеїновмісних препаратів з метою недопущення витоку таких лікарських засобів у незаконний обіг. Оскільки консенсусу в цьому питанні так і не досягнуто, було прийнято рішення створити окрему робочу групу на базі МОЗ України. Наразі завершується формування її особового складу.

В.о. начальника Управління фармацевтичної діяльності та якості фармацевтичної продукції МОЗ України Тарас Лясковськийповідомив присутніх, що з метою дерегуляції на рівні експертної групи запропоновано виключити з предметно-кількісного обліку всі лікарські засоби, які на сьогодні підпадають під нього згідно з наказом МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360. Мова йде про розроблений учасниками експертної групи проект наказу МОЗ України «Питання обігу лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я». Враховуючи високий рівень зацікавленості громадськості у цьому питанні, перш ніж виносити ініціативу на громадське обговорення міністерство прийняло рішення провести консультаційну нараду з експертами і з’ясувати, чи доцільний такий механізм підвищення доступності знеболювальних препаратів, чи, навпаки, необхідно посилити контроль за їх обігом.
Враховуючи різноплановість думок з цього приводу, фахівці профільного міністерства закликали присутніх висловити свої думки з приводу предметно-кількісного обліку лікарських засобів. «За результатами нашого сьогоднішнього зібрання будуть надані рекомендації експертній групі щодо подальших дій», — зауважив Т. Лясковський.
Підтримуючи встановлення предметно-кількісного обліку кодеїновмісних препаратів, Ілля Кива, начальник Департаменту протидії наркозлочинності МВС України, зазначив, що в мережі Інтернет є безліч загальнодоступних відео, які показують, як приготувати Дезоморфін. «Передивившись відео, ми у своїх лабораторних умовах без спеціальних хімічних препаратів приготували Дезоморфін, провели аналізи і в нас є висновок», — додав він.
Натомість присутні поцікавилися, чому такі відео не видаляються з інтернету. За словами І. Киви, відповідна інформація блокується. «Ми працюємо над цим і разом з тим намагаємося вирішити питання глобально», — відповів він і додав, що проблема витоку підконтрольних лікарських засобів у незаконний обіг — системна і для її вирішення необхідно також залучати депутатський корпус, Міністерство освіти і науки України та інші органи влади.
До обговорення питання долучився Юрій Губський, член-кореспондент Національної академії медичних наук України, доктор медичних наук, професор, завідувач кафедри паліативної та хоспісної медицини Національної медичної академії післядипломної освіти імені П.Л. Шупика, керівник лабораторії біохімічної фармакології Інституту фармакології та токсикології НАМН України. «Якщо виникають нові питання, які потребують врегулювання, то є експертна група, яка може розробити зміни», — зазначив він і додав, що потім їх можна направити експертам, фахівцям МВС України, представникам пацієнтських організацій, які після ознайомлення зможуть надати свої пропозиції.
Помічник-консультант О. Кужель, експерт Комітету з питань охорони здоров’я Американської торговельної палати в Україні, член експертної групи Ганна Погодаєва зауважила, що намагання вирішити цю проблему тривають уже не один рік. За цей час зібрано статистику, яка показує, що принаймні 4 млн українських пацієнтів мають потребу в знеболювальних сильнодіючих лікарських засобах. У той же час вона зазначила, що питання посилення контролю за обігом кодеїновмісних лікарських засобів знижує доступ пацієнтів до лікування. «Лікарські засоби в дозуванні, у якому вони представлені на території України, — це мінімум, який у розвинутих країнах світу відпускається з аптек без рецептів», — наголосила експерт.
Г. Погодаєва також додала, що, розуміючи проблему використання кодеїновмісних препаратів не за медичним призначенням, маркетингові компанії, які займаються дослідженням фармацевтичного ринку, провели аналіз об’єму продажів цієї категорії ліків. Згідно з ним, за словами експерта, починаючи з 2012 р. рівень споживання кодеїновмісних препаратів знизився. Дані відповідних досліджень було передано МВС України наступного дня після засідання експертної групи, де обговорювалося питання встановлення предметно-кількісного обліку кодеїновмісних препаратів.
У свою чергу, в.о. директора Державної установи «Український моніторинговий та медичний центр з наркотиків та алкоголю Міністерства охорони здоров’я України» (далі — Центр) Світлана Румянцева повідомила, що дану установу створено в травні цього року на виконання вимоги Єврокомісії. Структура вже активно функціонує і в рамках пілотного проекту було досліджено 3 аспекти:
· потреба та споживання лікарських засобів, що містять підконтрольні речовини, сильнодіючі препарати та отруйні речовини;
· зловживання підконтрольними речовинами, сильнодіючими препаратами та отруйними речовинами;
· надання медичної допомоги особам, які мають психічні та поведінкові розлади внаслідок вживання психотропних речовин.
«Цей аналіз показав наступне: на сьогодні Україна займає 78-е місце щодо доступності лікарських засобів для населення. Це одне з останніх місць», — прокоментувала С. Румянцева.
Для того щоб зрозуміти, у якій площині лежить проблема зловживання, Центр дослідив такі напрямки: що вилучається з незаконного обігу, чим зловживають українці. Для цього було проведено опитування фахівців екстреної медичної допомоги, сімейних амбулаторій, диспансерної форми надання медичної допомоги тощо. «При цьому ми не побачили, що МВС України вилучає з незаконного обігу цю групу зловживання (прим. авт.: кодеїновмісні препарати), складає протоколи про адміністративні правопорушення та ін.», — зазначила фахівець. Оскільки суб’єктами протидії незаконному обігу підконтрольних речовин виступають правоохоронні органи, пропонується на рівні Закону України «Про заходи протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів та зловживанню ними» ввести поняття моніторингу, затвердити єдину форму, за якою здійснюватиметься аналіз того, чим зловживають українці і як держава відповідає на цю загрозу. Мається на увазі, що якщо має місце зловживання новими препаратами, має бути розуміння наступного: чи є в наявності експертних служб стандарти для визначення такої продукції предметом злочину; чи є в наявності діагностичних центрів суб’єктів МОЗ України тест-смужки для визначення того, чим особа зловживає; чи є на сьогодні протоколи лікування відповідної групи населення. «На сьогодні це все відсутнє», — констатувала С. Румянцева.
У контексті вимог ЄС у рамках лібералізації безвізового режиму було рекомендовано проаналізувати і взяти за основу законодавство Польщі у сфері обігу підконтрольних речовин. Воно предметно-кількісного обліку не передбачає. Разом з тим у наступному році планується засідання Генеральної Асамблеї ООН, присвячене проблемі наркотиків. У зв’язку з цим Глобальною комісією з питань наркополітики (Global Commission on Drug Policy — GCDP) підготовлено та направлено в країни рекомендації — 5 напрямків для покращення наркополітики:
· тема здоров’я і безпеки мають стати пріоритетними;
· забезпечення доступу до життєво необхідних та знеболювальних лікарських засобів;
· припинити криміналізацію і позбавлення волі людей, які споживають наркотики;
· розробити програму цільової профілактики і лікування наркозалежних;
· врегулювати ринок наркотиків і переорієнтувати дії правоохоронних органів на боротьбу з організованою злочинністю.
До дискусії приєднався народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я Олег Мусій, який зазначив, що аптечні заклади діють на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної реалізації лікарських засобів. Як відомо, реалізація кодеїновмісних препаратів здійснюється виключно за рецептом лікаря.
Тому, на думку народного депутата, організації, які займаються реабілітацією наркозалежних осіб і мають інформацію про аптеки, які реалізовують нарковмісні препарати з порушенням вимог законодавства, мають повідомляти про це відповідні органи влади з подальшим позбавленням таких аптечних закладів ліцензії. Однак, за словами О. Мусія, є також і інформація про те, що підвідомчі МВС України структури беруть під опіку такі аптеки, що є проблемою всередині відомства. «Не через посилення обігу треба йти, а через профілактику. Для цього треба підключати Міністерство освіти і науки України», — додав народний обранець.
Що стосується предметно-кількісного обліку, то, за словами О. Мусія, Закон України «Про лікарські засоби» не передбачає такого поняття. Тому, якщо у фахівців МВС України, профільного міністерства, лікарської і фармацевтичної спільноти та пацієнтських організацій є спільний механізм вирішення проблеми, який може бути закладено на рівні законодавства, протягом 10 днів можна надати пропозиції до проекту нової редакції Закону України «Про лікарські засоби», який розробляється шляхом об’єднання 2 законопроектів, ініційованих народним Андрієм Шипком (реєстраційний № 2162) та О. Мусієм (реєстраційний № 2162-1).
Заступник директора Департаменту оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами —начальник відділу дистриб’юторської та аптечної практик Державної служби України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба України) Олександр Кропивний повідомив про механізм анулювання ліцензії суб’єкта господарювання, який порушив Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами (далі — Ліцензійні умови). Зокрема, на сьогодні це можливо шляхом здійснення позапланових перевірок аптек на підставі письмового звернення фізичної чи юридичної особи про порушення вимог Ліцензійних умов, або повідомлення посадових осіб контролюючих органів про виявлені в ході виконання контрольних повноважень порушення ліцензіатом вимог Ліцензійних умов. Після отримання Держлікслужбою України повідомлення вона звертається до експертно-апеляційної ради при Державній регуляторній службі України, яка погоджує, або відмовляє в проведенні позапланової перевірки. «У разі отримання дозволу експертно-апеляційної ради, лише в цьому разі Держлікслужба України має право на проведення позапланової перевірки», — повідомив він.
Владислав Онищенко, голова правління ВГО «Союз споживачів медичних послуг, лікарських засобів та виробів медичного призначення» зазначив, що норму щодо рецептурного відпуску рецептурних препаратів закладено в наказі МОЗ України № 360, проте на сьогодні, вона, на жаль, не працює. При цьому, за його словами, проконтролювати, чи було відпущено лікарський засіб за рецептом, неможливо, оскільки рецепт повертається пацієнту, а Держлікслужба України не має функцій здійснення контрольної закупки. До того ж на сьогодні законодавство у сфері ліцензування є ліберальним і, за словами В. Онищенка, досі немає прецеденту, коли Держлікслужба України анулювала ліцензію за безрецептурний відпуск рецептурних лікарських засобів.
Тетяна Котляр, голова Правління Асоціації «ФАРМУКРАЇНА» наголосила, що предметно-кількісний облік наркотичних, психотропних, отруйних та сильнодіючих лікарських засобів встановлено на рівні наказу МОЗ України № 360. Проект наказу МОЗ України «Питання обігу лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я» дійсно передбачає виключення предметно-кількісного обліку, однак, натомість встановлює, що всі рецепти на ліки певний час зберігаються в аптеці, а факт їх знищення підтверджується відповідним актом.
Підводячи підсумки наради, Т. Лясковський виступив з кількома пропозиціями. По-перше, враховуючи те, що експертна група розробила проект наказу МОЗ України, його можна опублікувати на сайті міністерства для громадського обговорення з метою отримання письмових зауважень, застережень та пропозицій. Фахівець також звернувся до присутніх за результатами зустрічі надати пропозиції щодо оптимізації роботи органів влади та законодавчих змін з метою практичного застосування існуючих на сьогодні механізмів у сфері регулювання та контролю за легальним обігом підконтрольних речовин. Найближчим часом також розпочне роботу профільна робоча група, яка у вузькому колі експертів опрацьовуватиме це питання.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»